Aaron
(Aharon, Harun) Kimdir?
Necdet
Ersöz
Aaron, İbranicede Aharon ve Türkçede Harun, geleneğe göre MÖ 13. Asırda yaşamış bir dinî lider, kâhin ve
peygamberdir. Tevrat’ta, İncil geleneğindeki ilk rahip olarak kabul edilen
Harun’un biyografisini bulmak mümkündür. Elimizdeki bilgilere göre İsrailliler
Mısır’da köle iken Levi’nin kızı Jochebed ve İmran’ın evliliklerinden
doğmuştur. Peygamber ve dinî lider Musa’nın ağabeyidir. Musa’ya İsraillilerin
özgürleşme sürecinde yardım etmiştir ve İsraillileri Sina Çölü’nden vadedilen
İsrail topraklarına dek yönetmiştir. İsrail Tanrısı Yehova, Musa’ya Harun’u ve
oğullarını insanlar için birer seçkin rahip olarak atamasını söylemiştir ve
Harun seyahatin son yılında ölene dek bu görevi sürdürmüştür.
Harun'un Rus ikonalarından bir tasviri (17. Yüzyıl)
Pek çok İncil bilgini,
buna rağmen, Harun’un yaşamını ve tarihteki rolünü Ruhbanî kaynağın (the P
source) göreli olarak geç bir ürünü olduğu iddia eder. İncil geleneğinde Harun’un
varlığı üzerine çok çeşitli anlatılar söz konusudur. Harun’un ve oğullarının
fonksiyonlarının nesilden nesle devam eden rahipliğe örnek olarak gösterildiği
ruhbanî tasvire ek olarak Harun’un, İsraillilerle Amalekliler arasındaki
savaşta Musa’nın teğmeni olarak görev yaptığı ve askeri-politik bir lider
olduğu da ifade edilmektedir. Harun, ayrıca, Musa’nın olmadığı zamanlarda adlî
önder olarak da sayılmıştır. Harun, Mika’da (6:4) ve Zebur’da (77:21) göçün
lideri olarak da anlatılmıştır.
Harun, bunlarla
birlikte, peygamber özelliği de taşımaktadır. Musa’nın İsraillilerle ve Mısır
firavunuyla iletişiminde sözcü, temsilci görevindedir. Tanrı Yehova’nın kutsal iradesiyle
doğaüstü kahramanlıklar gösterdiği nakledilir. Sayılar 12’de Miryam ve Harun’un
Yakınmaları’nda Miryam ve Harun, Musa’nın vahiy almasını eleştirerek vahiy
durumunun yalnızca ona ait olup olmadığını Yehova’ya sorarlar.
İki İncil anlatısı,
Harun’un rahipliğinin meşruluğu etrafında dönmektedir. Sayılar 16 ve 17’de
Musa, Harun’u haklı çıkarmaktadır. Çıkış 32’de insanların Tanrı’nın neye
benzediğini ısrarla sorması üzerine Harun’un dayanamayıp bir Tanrı tasviri
olarak “Altın Buzağı” yaptığı ifade edilir. Tarihe “buzağı günahı” olarak
geçmiştir. Musa, Harun’un bu davranışından ötürü ona kızar. İncil 32:35 ve 9:20’de
bu olayı kınar.
Harun’un altın buzağısı
genellikle ondan asırlar sonra yaşayan Kral Jeroboam’ın altın buzağı
heykelleriyle ilişkili görülür (MÖ 900’lü yıllar). Bazı tarihsel veriler ve
kutsal kitap anlatılarından yola çıkarak bazı bilginler Harun’un Kuzey
Rahipliğinin kurucusu olduğunu iddia ederler. İncil’de pek çok farklı geleneğin
kombine edilmesinden dolayı Harun, rahiplik paradigmasının başlangıcı olmuştur.
Harun’un tarihsel rolü çoğunlukla Musa üzerinden desteklenir.
Kaynaklar
ve İleri Okuma
1. Aelred
Cody, A History of Old Testament Priesthood (Rome, 1969)
2. Moore
Cross, Canaanite Myth and Hebrew Epic: Essays in the History of the Religion
of Israel (Cambridge, Mass., 1973), s. 195–215
3. Theophile
J. Meek, Hebrew Origins (1936;
reprint, New York, 1960), s. 31-33
Yorumlar
Yorum Gönder
Yazı hakkındaki görüş, soru ve önerilerinizi lütfen bildiriniz. Hakaret, niteliksiz ve delilsiz eleştiriler ya da kişilik saldırıları engellenecek; yapıcı üslûp ve eleştiriler dikkate alınacaktır.